Als je erop gaat letten, zie je steeds meer leuke foodblogs voorbijkomen. Zoals Zestz. Een site vol culinair nieuws en trends. En (heel opvallend) zónder plaatjes, maar toch lekker om te lezen. Even mailen met Ronald de Nijs – de drijvende en schrijvende kracht achter Zestz. Over een knagend gemis, praktische bezwaren, sinaasappelschilletjes en eetlezen.
Ronald blijkt een 41-jarige eindredacteur bij een vakblad, maar al sinds jaar en dag kookliefhebber. Hoewel de horeca en catering ooit lokten, werd het toch de journalistiek. Ach ja, wetten en praktische bezwaren, wie kent ze niet? Maar ruim een jaar geleden besloot hij food & schrijven te combineren in de vorm van een culinaire nieuwsbrief voor vrienden en familie. De nieuwsbrief groeide afgelopen najaar uit tot een weblog.
Ronald: ‘Zestz is voortgekomen uit een gemis. Er ontbrak een Nederlandstalige site waar culinair nieuws uit buiten- en binnenland, de laatste foodtrends, de hotspots van dit moment samenkomen. En dan niet voor de professionals, maar voor consumenten. Zeg maar de geïnteresseerde leek.’ Inmiddels weten niet alleen vrienden maar ook vele andere lezers en toch ook foodprofessionals hun weg naar Zestz te vinden. Want het onderwerp ‘food’ leeft, het houdt mensen bezig. We willen erover lezen, over discussiëren, erop reageren.
Zestz biedt elke dag 1 tot 3 nieuwe berichten, en daar gaat veel tijd in zitten. Recepten maken echter geen schijn van kans. ‘Van receptensites heb je er inmiddels al zoveel’, vindt Ronald. ‘Ik had ook niet het gevoel dat ik daar iets aan kon toevoegen. Het gaat mij puur om nieuws.’ Doordat hij veel vrije tijd in zijn blog stopt, komt hij jammer genoeg echter nauwelijks meer toe aan uitgebreid koken en experimenteren met gerechten. Het blijft nu meer bij ‘eetlezen’ …
En hoe zit het nu met die naam Zestz? ‘Bijna alle denkbare variaties met ‘food’ bleken al vastgelegd’ ontdekte Ronald, dus moest het iets heel anders worden. Zest(e) betekent in het Engels/Frans een citroen- of sinaasappelschilletje, en de ‘z’ aan het eind leek ‘m wel lekker modieus. En de dotcom bleek zowaar nog vrij, dus toen was de keuze snel gemaakt.
Vooruit, nog een allerlaatste vraag: waarom geen plaatjes, is dat een bewuste keuze? Eh nee hoor, daar wordt nog aan gewerkt…