We zijn inmiddels twee weken verder in de Honig challenge van 365 dagen mét dan wel zónder pakjes. Tijd voor een tussenstand. Kennelijk geschrokken door alle ophef en commotie plaatste Honig snel een soort disclaimer op de eigen Facebookpagina:
Honig stuurde mij overigens een vergelijkbare pr-mail om de boel glad te masseren (“Hoewel je het misschien niet zou verwachten, delen we je ambitie om mensen meer zelf te laten koken“). Want er bestaan ook “andere mensen” dan ik. En ook naar mij werden de kruidenbuiltjes, de diëtist en de richtlijnen van het Voedingscentrum benadrukt.
Wat kunnen we concluderen?
1) Waarom heb je een diëtist nodig om de gewone dagelijkse maaltijd te begeleiden?
2) Het gaat volgens Honig in deze challenge niet alleen om de maaltijdmixen (lees: poeder in een pakje), maar ook om deegwaren en kruidenbuiltjes. Kennelijk is écht elke dag eten uit pakjes en zakjes ook volgens Honig zelf geen goed idee?
3) Een compleet team van Honig dient dag en nacht alle reageerders op de Facebookpagina van repliek. Honig-fans krijgen een duimpje en wordt gevraagd naar de avondmaaltijd (“Fijn dat je zo geniet van onze producten, Dita. Voor welke maaltijd schuiven jullie graag aan tafel?”) Altijd met de naam erbij, dat maakt het persoonlijk. Maar ook alle kritische consumenten die beginnen over zout of ongezond – en dat zijn er veel – krijgen een reactie (“De familie eet echt niet alleen onze mixen en sauzen Wilma. We hebben onder andere ook vezelrijke pasta’s, kruidenbuiltjes en bakproducten. Bovendien eten ze maar één maaltijd per dag met Honig, waar Honig onderdeel van is.”) Ook de termen diëtiste’ en ‘Voedingscentrum’ vallen veelvuldig ter verdediging. Wat ons terugbrengt naar conclusie 2.
4) Het nobele streven van Honig is om ‘gezinnen samen aan tafel krijgen’, daar kan niemand tegen zijn. Het woord ‘gezond’ valt wijselijk nergens. En terecht. Na alle tamtam ruim een jaar geleden dat Honig de producten ging aanpassen (minder zout, E-nummers eruit), kwam de Consumentenbond met een ontluisterend onderzoek: er zit geen korreltje minder zout in de pakjes, integendeel.
5) Natuurlijk hoopt Honig met deze campagne meer pakjes te verkopen, maar nee, volgens Honig zelf is het “Doel van onze campagne ook om Nederland weer te laten praten over de pakjes en zakjes.” Dat is alvast goed gelukt, iedereen heeft het erover, zeker ook op 365 dagen zónder pakjes. “De meerderheid van Nederland gebruikt een pakje of een zakje om te koken,” zegt Honig. Dat valt nog te bezien. Steeds meer mensen laten dit soort dure overbodige pakjes met vooral zout, suiker, zetmeel en gistextract juist links liggen.
Kortom: we gaan door met de tegenactie! Voor inspiratie, recepten, filmpjes en nog veel meer kun je 365 dagen terecht op 365 dagen zonder pakjes. Zoals voor de oproep: 5 gezinnen gezocht voor een heuse challenge van 1 week.