Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen over het bestellen van kookboeken via deze website.
Wat is de levertijd van een besteld boek?
In principe verwerk ik boekbestellingen elke werkdag vóór 16:00 uur (= vlak voor de brievenbus geleegd wordt), altijd op volgorde van ontvangen betalingen. Als alles meezit, kun je een boek dus al na 1 werkdag in huis hebben. Maar ik ben nu eenmaal een eenvrouwsbedrijf, dus soms kan het een dagje later zijn. Bestel op tijd om problemen te voorkomen. Mocht je een boek beslist nodig hebben voor een speciale datum, laat het altijd even weten. Let op: de postbode bezorgt niet op zondag en maandag, dus een boek dat je vrijdagmiddag na vijven bestelt, kan ik pas op z’n vroegst maandag op de post doen, dus dan heb je het in principe dinsdag.
Is het boek al verstuurd? Ik heb betaald, maar nog geen bericht gekregen.
“Het pakketje is bij het distributiecentrum”, “De koerier is onderweg”, “De bezorger staat tussen 11:23 en 21:58 uur op je stoep”.
Tegenwoordig krijg je al snel elf mailtjes over elke online bestelling, zelfs al is het een doosje paperclips. Om gillend gek van te worden, dus nee, daar doe ik niet aan. Zie ook het antwoord hierboven: het boek komt er heus aan. Bijkomend voordeel: je krijgt van mij na afloop ook geen mailtjes over “hoe je de bezorging hebt ervaren”.
Wat is de track&trace-code?
Die is er niet. Een boek past namelijk gewoon door de brievenbus, dat scheelt in de portokosten, dus hoeft niet speciaal eerst op het postagentschap te worden ingescand. Meerdere boeken tegelijk gaan daarentegen in een pakketje dat niet door de brievenbus past, daar is wél een track&trace-code van. Die Die stuur ik niet automatisch toe, zie ook de vraag hierboven, maar kun je desgevraagd altijd bij mij opvragen mocht de bezorging ongebruikelijk lang op zich laten wachten.
Ik wil een speciale boodschap in het boek, hoe werkt dat?
Bij het invullen van de adresgegevens is er een speciaal vak ‘Bestelnotities’, daarin kun je de gewenste boodschap letterlijk aangeven. Als je niets invult, krijg je sowieso een handtekening.
Wat voor soort boodschap komt erin?
Dat bepaal je helemaal zelf! Ook verzoeken voor een illustratie moet je zelf aangeven. Dat kan ik natuurlijk niet voor je verzinnen.
Hoe lang mag een boodschap zijn?
Liefst niet te lang, hij moet wel op de titelpagina passen.
Ik hoef geen speciale boodschap, wat dan?
Dan vul je niets in en krijg je een boek met alleen een handtekening. Ook die is trouwens zeer de moeite waard.
In heb het bestelde boek ontvangen maar er staat geen handtekening in!
Er gaan hier nooit ongesigneerde boeken de deur uit, dus kijk nog eens goed op de titelpagina. Nee, niet op het schutblad, maar op de eerste pagina waar je de titel van het boek ziet. Daar plaats ik mijn handtekening in de vorm van een poppetje met ‘Karin’ eronder. Dat doe ik altijd met een zwarte fineliner, dus het lijkt misschien alsof het gedrukt is, maar het is toch echt puur handwerk.
Ik wil een boek rechtstreeks laten opsturen naar iemand anders, hoe werkt dat?
Natuurlijk kan dat. Je kunt een alternatief verzendadres invullen bij de adresgegevens.
Krijg ik kwantumkorting als ik meer boeken bestel?
Nee helaas, in Nederland geldt de Wet op de Vaste Boekenprijs. Boeken kosten overal precies hetzelfde, korting geven mag niet.
Kan ik een boekenbon inwisselen?
Nee helaas. Ik ben namelijk geen boekwinkel, maar een auteur die uit service gesigneerde boeken verstuurt. Voor een boekenbon moet je in de gewone boekwinkel zijn. Dat geldt trouwens ook voor het Boekenweekgeschenk.
Waarom gelden de verzendkosten per boek?
De boeken worden per stuk verstuurd, dan passen ze namelijk door de brievenbus, en dat is goedkoper dan een pakketje waarvoor de postbode moet aanbellen. Echter, vanaf 3 tegelijk bestelde boeken (op hetzelfde adres) wordt het voordeliger om er één pakje van te maken. Mail me in dat geval even (daar kan mijn volautomatische webshopsysteem namelijk niet goed mee uit de voeten), dan pas ik de verzendkosten uiteraard aan.
Waarom zijn de bestelkosten hier hoger dan bij bol.com?
Ik ben nu eenmaal geen multinational met kwantumafspraken met de post. Ik moet gewoon postzegels plakken. Daar komen natuurlijk nog de kosten bij voor speciale enveloppen, adresstickers, postzegelprintapparaat, inkt en webshoponderhoud. O, en vooral niet te vergeten alle tijd die gemoeid gaat met persoonlijk signeren en tekenen, inpakken met vooral de juiste adressticker op het juiste boek, administratie bijhouden en dan ook nog hoogstpersoonlijk het boek op de post doen.
Feitelijk zou ik het driedubbele moeten rekenen 😉
Voor wie verzendkosten helemaal wil voorkomen heb ik een gouden tip: de echte boekwinkel!
Ik zie nu pas dat ik ben vergeten mijn huisnummer in te vullen
Na je online bestelling krijg je altijd automatisch een mailtje met alle door jou ingevulde bestelgegevens, daarin kun je checken of je niets bent vergeten. Zoja, mail me dan gewoon. Mocht je daar niet op gelet hebben: meestal zie ik het zelf bij de verzending. Dan mail ik je apart om het ontbrekende huisnummer te vragen. Maar als het druk is met veel bestellingen, lukt het me helaas niet om elk adres afzonderlijk eerst te checken of het wel compleet is, dat zul je hopelijk begrijpen. Dan kan het dus gebeuren dat een boek toch op de post is gegaan en zoek raakt. Soms is de postbode creatief en komt het alsnog goed, soms niet. Dat is helaas je eigen verantwoordelijkheid. Datzelfde geldt wanneer je per ongeluk een verkeerd huisnummer hebt ingevuld.
Ik woon in het buitenland, wat nu?
Natuurlijk verstuur ik ook gesigneerde boeken naar het buitenland, dat is me een grote eer zelfs! Alleen verschillen de portotarieven (en gewichtcategorieën) sterk per land, dat valt op de site niet allemaal te vermelden, vandaar dat er standaard ‘Nederland’ staat ingevuld. Wil je een boek naar het buitenland versturen, neem dan even contact met me op, dan kan ik je precies laten weten wat het kost.
Ik weet niet of het wat voor me is, kan ik een boek op zicht bestellen?
Nee sorry, daar kan ik niet aan beginnen. Bij elk boek staat zoveel mogelijk informatie vermeld, maar er gaat natuurlijk niks boven even bladeren voor een echt boek. Dat snap ik, maar dan verwijs ik je graag naar de boekwinkel of bibliotheek. Ik ben geen winkel, maar een auteur die puur uit service gesigneerde boeken verstuurt. Die kunnen daarom niet worden geretourneerd.
Ik ben diëtiste en wil je boeken verkopen via mijn praktijk, hoe werkt dat?
Gezien de Wet op de Vaste Boekenprijs mag ik boeken alleen voor het officiële tarief verkopen, ook aan herverkopers, die op hun beurt ook weer precies diezelfde prijs moeten hanteren. Dus dan schiet je er niets mee op. Mocht het om grotere aantallen gaan, dan kun je contact opnemen met mijn uitgeverij om in aanmerking te komen voor de boekhandelsinkoopprijs. (Contact: Uitgeverij Fontaine, Maroos Hendrickx, afdeling Verkoop)