Geen enkele hippe foodblogger in Engeland is veilig voor The Angry Chef. Vooral de healthy types mogen zich verheugen in zijn toorn, van de Helmsley-zusjes tot Madeleine (‘Get the glow’) Shaw en in het bijzonder Gwyneth Paltrow en haar lifestylemerk Goop. Het is werkelijk hilarisch hoe hij al deze dames (oei, het zijn allemaal dames) op hun nummer weet te zetten vanwege hun niet aflatende lariekoek.
Leugens en stupiditeiten
The Angry Chef is de artiestennaam van Anthony Warner. Een paar jaar geleden begon hij onder die naam een weblog om de frustratie van zich af te schrijven over alle onzin die er verkondigd wordt over eten. Of zoals hij het zelf samenvat: ‘Exposing lies, pretensions and stupidity in the world of food’. En dat heeft hij nu ook in boekvorm vervat, eveneens getiteld The Angry Chef. Ondertitel: ‘Bad science and the truth about healthy eating’. Ik ontdekte het boek toevallig op een vliegveld en was meteen verkocht.
Zonnebrandsmaak
Over malligheden als clean eating (alsof eten ooit ‘dirty’ kan zijn), detoxen (‘the circle of bullshit’), paleo (‘The followers of the paleo diet firmly believe they have found Eden, a point in human history when all was perfect’), kokosolie (‘The fact that most health bloggers fail to notice that it makes everyting taste like sun cream is yet another reason their views on food should be ignored’) en natuurlijk allerhande doldwaze diëten (‘a false illusion of control in a random world’) inclusief kwalijke claims als kankergenezing. Waarom o waarom geloven zelfs intelligente mensen zo graag in aantoonbare nonsens als het gaat om eten? Hij legt het haarfijn uit, met wetenschappelijke bewijzen.
Wetenschap
Van huis uit is Warner kok, maar dan wel eentje met een wetenschappelijke achtergrond. Wat hij ooit studeerde (en niet afmaakte) wordt nergens echt duidelijk (scheikunde?), maar je merkt wel dat hij weet waar je onderbouwde onderzoeken kunt vinden en hoe je die moet interpreteren, of het nu gaat over de werking van het menselijk brein of die van antioxidanten. Maar veel opvallender: hij weet het allemaal bijzonder begrijpelijk en vooral onderhoudend op te schrijven.
Pakjes & zakjes
Toegegeven, soms draaft hij een beetje door, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in de achtergronden van voedsel is dit lectuur om van te smullen. En je steekt er nog een hoop van op ook. Al is minder goed te begrijpen dat hij ook niks moet hebben van Michael Pollan, want ook zijn ‘Eat real food’ vindt hij misleidend. Immers, niet alles uit de natuur is per definitie goed en niet alle ‘processed foods’ zijn fout. Nou wil de grap dat Warner geen restaurant meer heeft, maar intussen al jaren werkt voor de voedingsmiddelenindustrie. Midden in de pakjes en zakjes! Voor de belaagde bloggers een reden om hem bij voorbaat te diskwalificeren, maar dat is te kort door de bocht. Ik kan er juist de humor wel van inzien, en hij is er in ieder geval eerlijk over.
Nederlandse foodbloggers
Trouwens, vorige de week kreeg ik een uitnodiging waar de Angry Chef wel pap van had gelust: een bijeenkomst voor Nederlandse foodbloggers op 28 november getiteld ‘Beyond the food hypes’, gepresenteerd door nota bene een van de Green Happiness-dames. Die van ‘een ei is de menstruatie van de kip’, weet u nog? Er zijn sprekers over zout, suiker en de zegeningen van plantaardig eten, maar er is ook een belangrijk agendapunt ingeruimd voor ‘Wat je als foodblogger wel of niet mag zeggen (pas op voor boetes)’. Let op, dus het gaat er niet om dat foodbloggers dankzij deze informatieve bijeenkomst ophouden met het verspreiden van faliekante onzin als ‘Glutenvrij is gezonder voor ons allemaal’ of ‘Deze balletjes met dadels, ahornsiroop en honing zijn 100% suikervrij’ of ‘Door elke ochtend 20 minuten te gorgelen met kokosolie verwijder je afvalstoffen uit je lichaam’. Nee, een juriste gaat uitleggen hoe je voorkomt dat je als blogger beboet wordt voor reclame-uitingen. En dat alles gesponsord door Coca Cola en Alpro Soja.
Kom d’r maar in, Angry Chef!
Anthony Warner, The Angry Chef – Bad Science and the Truth About Healthy Eating, uitgeverij Oneworld Publications, ISBN 9781786072160, € 14,99
Het boek schijnt in december ook in een Nederlandse vertaling te verschijnen bij uitgeverij Bruna onder de wel erg brave titel ‘De Eetwijzer’, die volgens mij de lading niet echt dekt. Ik ben heel benieuwd hoe de rest van de vertaling uitpakt, want het boek is wel heel erg gericht op de Engelse markt.
Anthony Warner, De Eetwijzer – onzin en onwaarheden over eten ontmaskerd, uitgeverij Bruna , ISBN 9789401911306, € 20,00
NASCHRIFT: De Nederlandse titel is intussen gewijzigd in De Eetwijze(r). Tja.