Gisteren heb ik je laten kennismaken met mijn nieuwe boek Koken met Karin: Zónder pakjes & zakjes maar omdat het pas in september in de winkel ligt, wil ik je in de tussentijd graag laten zien hoe het maken van een dergelijk kookboek nu precies in z’n werk gaat. In etappes, om je niet te overvoeren. Vandaag: de cover. Wat o wat moet er op de voorkant van een kookboek? De cover is namelijk allesbepalend voor de aankoopbeslissing, oftewel: ziet het boek er interessant genoeg uit om op te vallen, om op te willen pakken, door te bladeren en daarna (liefst) mee naar de kassa te snellen?
Kever cabrio
Bij uitgeverij Nieuw Amsterdam stond één ding bij voorbaat vast: ik moest zelf op de voorkant. Dat is even wennen, op eerdere boeken liet ik vooral mijn alter ego (lees: getekend poppetje) het werk doen. Met art director Freddy Vermeulen bespreken we allerlei mogelijkheden. In de keuken? Op de markt? In de kever cabrio met boodschappen achterin? Concrete voorbeelden werken altijd het beste. Vakantiekiekjes komen er aan te pas om schetsen mee te kunnen maken. Bovendien is dit boek het eerste in een nieuwe serie, dus we willen ook alvast nadenken over mogelijke volgende covers, zodat er een fraaie lijn ontstaat.
Catalogus
Het boek zelf is er overigens nog lang niet. Waarom dan wel al een cover? Heel simpel: die moet in de catalogus waarmee de vertegenwoordigers langs de boekhandels gaan om alvast bestellingen te noteren. Gelukkig worden uitgever, art director en ikzelf het met behulp van die schetsen snel eens. Nu is het zaak om een fotograaf in te schakelen.
Maar dat lees je in deel 3 van dit feuilleton…