Ik kan even geen kinderen meer zien. Het heet dan wel de kinderboekenWEEK, maar ik was er toch maar mooi veertien dagen zoek mee. In die tijd heb ik het hele land doorgereisd, van Weesp tot Varsseveld, van Den Haag tot Hoogvliet, op bezoek bij scholen, bibliotheken en boekhandels. Ik heb 37 workhops gegeven variërend van een kwartier tot een uur aan in totaal zo’n 750 kinderen uit groep 1 tot en met 8. Daar kwamen zo’n 32 basilicumplantjes aan te pas (zelfgemaakte pesto!), 16 pakken toastjes, twee dozijn eieren (zelfgemaakte mayonaise!), 10 kilo droge pasta in alle soorten en maken (pastamannetjes knutselen!) en 1340 kilometers in mijn trouwe kevertje. En dat allemaal ter promotie van mijn kinderkookboek Lekker Opscheppen.
Conclusies:
1. Hartverwarmend om te zien hoe makkelijk het is om kinderen razend enthousiast te maken voor koken, als je ze maar wat laat doen.
2. Ook kinderen die bij voorbaat ‘dat lust ik niet!’ of soortgelijke uitingen roepen, blijken in de praktijk best te durven proeven. Ook hier geldt weer: als je ze maar laat meehelpen.
3. Zelfs kinderen die nog nooit van pesto gehoord hebben, vinden het meestal lekker. En in 99% van de gevallen vinden ze de zelfgemaakte lekkerder dan de gekochte uit de supermarkt.
4. Ongeveer 50% van de kinderen vindt gekochte mayonaise uit de supermarkt lekkerder dan zelfgemaakte en dat komt vooral door de toegevoegde suiker. Tja, zoet is nu eenmaal lekker, dat weten die fabrikanten reuzegoed. Desalniettemin verheugend om te merken dat de andere helft de zelfgemaakte dus lekker vindt. Ergo: er is volop hoop voor de smaakontwikkeling van onze kinderen.
Foto: Kors Breijerschool in Weesp