Ik heb ooit de keuze gemaakt om te schrijven over eten, niet over drinken, want anders kan een mens wel aan de gang blijven. Voor de publicaties van mijn dierbare wijncollega Harold Hamersma maak ik echter graag een uitzondering, al was het maar omdat deze ‘kluizenaar in de glasbak’ zo lekker sappig schrijft. Vorige week zagen niet één, maar twee versies van zijn fameuze Wijnalmanak het licht. De ‘gewone’ Wijnalmanak 2010 verschijnt alweer voor de twintigste keer en in totaal zijn er intussen naar het schijnt al een half miljoen van verkocht.
Duijker eruitgefietst
Aanvankelijk slobberde Hubrecht Duijker zich door de duizenden proefflessen heen, tot hij vijf jaar geleden versterking zocht bij Harold Hamersma. Zaten de heren eerst nog jarenlang gezellig samen op de coverfoto, vanaf deze editie is Duijker er helemaal uitgefietst. Nog een noviteit dit jaar is het verschijnen van een tweede almanak. Gaat de gewone almanak over de lekkerste wijnen onder de 5 euro, deze tweede almanak is gewijd aan een iets hoger prijssegment: tussen 5 en 10 euro.
21,6 liter
Waarom? Theorietje van Hamersma: mede dankzij de wijnalmanak is niet alleen de populariteit van wijn toegenomen (de afgelopen twee decennia slobberden wij ons van 14,5 liter naar 21,6 liter per persoon per jaar), maar ook de behoefte aan meer informatie en betere wijnen. Maar – we blijven Hollanders – toch liefst niet al te prijzig, het moet immers niet te gek worden. Met slechts luttele euro’s extra per fles komt een mens al een heel eind, zo blijkt. Sterker nog, de 5-10 euro editie is doodleuk 134 pagina’s dikker dan de 0-5 euro editie, en dat voor exact dezelfde verkoopprijs.
Vuilnisbakkie
Ter verhoging van de feestvreugde mogen dit jaar ook de bubbels meedoen. Bovendien heeft de vormgeving een verfrissende verjongingskuur ondergaan, waardoor beide boeken wat zwieriger ogen dan voorgaande jaren. Wat gelukkig gebleven is, is de kenmerkend vrolijke woordkeuze van Hamersma. Die varieert van bloemrijke omschrijvingen (“Lichtvoetig, een boeketje net geplukte voorjaarsbloemen”) tot fruitige vergelijkingen (“Een tombola van abrikoos, perzik, ananas en ook wat peer”) en metaforen zijn aan de orde van de dag (“Niet echt een rashond met een ellenlange stamboom. Maar een vrolijk vuilnisbakkie met een goed karakter dat enge hondenshows waar gemanicuurde poedels rondlopen mijdt”).
Rookverbod
Hij geeft graag persoonlijk advies (“Niet zeer verfijnd, maar voor die wijndrinkers die na een concert als eerste ‘we want more!’gaan roepen”) en hoewel hij zich uitsluitend richt op de lékkere wijnen, deelt hij wel hier en daar een speldenprik uit (“Nergens glazuurbedreigend zoals veel ‘chablis’ van grootgrutterskwaliteit”). Ook de etiketten ontsnappen niet aan zijn aandacht (“Plus een paard op het etiket. Kan niet zijn vanwege het spijsadvies: ‘Vis, zeebanket en rijstschotels’, meldt de achterkant”) en zelfs de actualiteit ontbreekt niet (“Niet geschikt om in de horeca te schenken: bouquet met een enorme rokerigheid. Voor je het weet, heb je een overijverige ambtenaar van Klinkert Control binnen die een bekeuring uitdeelt omdat je het rookverbod overtreedt”).
Enige minpuntje: waar zijn verdorie dit jaar de eetadviezen gebleven???
Wijnalmanak 2010 – de beste wijnen onder €5, uitgeverij Spectrum, ISBN 9799047510673, € 13,95
Wijnalmanak 2010 – de beste wijnen van €5 tot €10, uitgeverij Spectrum, ISBN 9789047510796, € 13,95