Zojuist verscheen de geheel herziene Culinaire almanak, editie 2007, van Will Jansen. Met de beste (en slechtste) producten uit de supermarkt. Een vrolijkstemmend boekje, ondanks de treurige boodschap: ‘In ruim 80 procent van de gevallen is het dus absoluut niet lekker’. Dat geldt vooral voor het nieuwste onderdeel, de proeverij van 160 kant-en-klaar maaltijden waar ik zelf nog aan heb mogen deelnemen en die waarlijk geen sinecure was. Van spinaziestamppot tot foe yong hai, van slavink tot spaghetti bolognese. Het overzicht in het boek vermeldt soms een duimpje (‘redelijk tot goed’) maar vaker een vuilnisbakje (‘u moet het zelf weten, maar ik zou het weggooien’). De vraag is alleenwat je moet doen met al die gerechten waar geen symbooltje bijstaat, ook van die beschrijvingen krijg je beslist geen honger.
Van kaas tot blikjes
Maar er is meer. Net als in de editie van 2006 vinden we culinaire kazen (feta, mozzarella), bouillonblokjes, bouillons en fonds, olijfolie, azijn, mosterd, dressings (met recepten van basisdressings erbij, want niets is immers makkelijker – en lekkerder – dan zelf een dressing in elkaar gooien!), bijzondere groenteconserven (asperges, kappertjes), vis uit blik en tomaten in allerlei vormen (gepeld, in blokjes, gepureerd danwel zongedroogd). Bij nieuw in de winkel verschenen producten staat duidelijk de vermelding ‘Nieuw’ erbij maar ook de ‘gouwe ouwen’ zijn allemaal opnieuw geproefd.
Nieuw: chocola
Naast de kant-en-klaarmaaltijden is er nog meer nieuws. Zoals de noten en zuidvruchten en vooral ook de chocoladeproeverij. Vijftien verschillende soorten chocola (van Valrhona tot Milka via Tony Chocolonely) zijn tot mousse verwerkt, waarna bleek dat de verschillen groot zijn. En verrassend, want de ‘gewone’ Verkade kwam als lekkerste kookchocola uit de bus. Ook nieuw is de cover: een duidelijk frissere en kekkere versie dan die van vorig jaar.
Michelin of Lekker
Verder tussendoor nog wat kleine hoofdstukjes die grotendeels ook in de vorige editie stonden met allerhande tips en wetenswaardigheden. Maar ook een nieuw hoofdstuk over de verschillende restaurantgidsen zoals de overbekende Michelin, maar ook GaultMillau, Special Bite en Iens. Wat zijn de verschillen en hoe serieus moeten we ze nemen? Of proeven we hier toch ook wat persoonlijke kinnesinne van de auteur? Ook interessant, een rondgang langs een aantal bekende Nederlandse chefkoks onder de veelomvattende titel ‘De toekomst van de Nederlandse gastronomie’.
Supermarkten
Na de vorige editie ontstond veel reuring, maar de supermarkten hulden zich veelzeggend in stilzwijgen. Misschien durven ze nu wel? Want uiteindelijk is het doel van het boekje niet het afkraken, maar het ontdekken van de wél lekkere dingen. En die zijn er absoluut!
Will Jansen, Culinaire almanak 2007. De beste (en slechtste) producten in de supermarkt, uitgeverij Het Spectrum, € 12,95