Een van de kleine gelukmomenten des levens is een vers glaasje sinaasappelsap bij het ontbijt. Daar kan geen idioot ‘gezond’ flesje met gruitenpulp tegenop. Nu was de zeef van de al jarenlang trouw dienende citruspers langzaam maar zeker aan het vergaan. Steeds meer spijltjes braken af, waardoor geen enkele pit of pulp meer werd tegengehouden. De onderdelenbestelwinkel die ik belde wist meteen waar ik het over had: ‘De Braun 4173? Da’s al een oudje!’ Helaas. Niet meer leverbaar, en dat terwijl de motor nog draait en zoemt als de beste. Dan maar naar de winkel voor een nieuw exemplaar.
Bakbeesten
De nijvere citruspersontwerpers hadden in de afgelopen jaren duidelijk niet stilgezeten. Persen in alle soorten en maten. Maar bijna allemaal grote bakbeesten (teveel plek op het aanrecht!) of bedoeld om een glas onder te zetten (onhandig!). De keuze viel daarom op de Braun citromatic MPZ 6. Klein maar fijn. Niet met een draaiend zeefje, maar met een revolutionair nieuwe ‘pulpzeef ‘en ‘perskegel’. Ik verzin dit niet, ik haal deze termen uit de handleiding. De pulpkegel moet met 3 kleine lipjes door een gat in de zeef geduwd worden. Dat ging al meteen mis: 1 van de 3 lipjes breekt af. Hmm. Wie verzint zoiets?
Verstopping
Vervolgens blijkt het nijvere apparaat twee standen te hebben: linksom persen voor veel vruchtvlees, rechtsom voor weinig vruchtvlees. Bij de rechterstand komt er überhaupt geen sap door. Maar ook bij de linkerstand blijkt de opening waar het sap door naar beneden moet (richting ‘sapreservoir’) dermate smal, dat je binnen no time onhandig zit te frutsen met een lepeltje om de verstopping weg te werken.
Klachtenformulier
Hoe klein geluk alras verandert in grote ergernis. Op internet op zoek naar de klantenservice van Braun. Die houdt zich goed verborgen. Uiteindelijk een site gevonden waar je een online klachtenformulier kunt invullen. Vervolgens doodse stilte. Tot ik ineens maanden later een mailtje krijg. Niet van Braun, maar van Gillette (?).
‘Hartelijk bedankt voor de tijd die u heeft genomen om contact met ons op te nemen. Wegens enige recentelijke technische problemen zijn wij wellicht niet in staat geweest om op de door u gestuurde e-mails te reageren. Omdat wij u graag te hulp staan verzoeken wij u opnieuw met ons contact op te nemen per telefoon op het nummer 0800-4455388, of door ons opnieuw een email te sturen’.
Ontwerpcrisis
Het moet niet gekker worden. Ze weten wel mijn e-mailadres, maar mijn vraag zijn ze vergeten? Of kwijt? Ik heb inmiddels opnieuw gemaild en ben benieuwd naar de reactie. Komt Braun de ontwerpcrisis weer teboven en wordt de good old type 4173 weer in ere hersteld?
Wil je weten hoe het afliep? Dat lees je hier.