Gisteren was het de beurt aan Lekker, vandaag verschijnt de nieuwe 2007 editie van SpecialBite magazine met daarin de 501 speciaalste restaurants van Nederland. SpecialBite is begonnen als website waarvoor zogenoemde spotters het land afreisden om bijzondere (nieuwe) restaurants te spotten. Het magazine verschijnt nu voor het derde jaar, voorgaande jaren in samenwerking met mo’media, nu voor het eerst door Inmerc, uitgeverij van onder andere kookboeken.
Knipmessende obers
SpecialBite hanteert voor haar restaurantselectie drie pijlers: de kwaliteit van het eten (uiteraard), maar evenzeer de locatie en het interieur. Volgens hoofdredacteur Tom de Bruijn is dat ook meteen het grote verschil met concurrent Lekker: ‘Die zijn meer gericht op het culinaire gehalte en zitten hoger in de markt. Ze hebben bovendien, omdat ze al dertig jaar bestaan, een wat ouder publiek.’ SpecialBite is bedoeld voor 25-45jarigen die als ze uit eten gaan graag iets bijzonders willen. De beleving is belangrijkst, alles moet kloppen, niet alleen het eten. Voor knipmessende stijve obers in sterrenrestaurants zijn ze zelfs een beetje allergisch.
10xstiekem
De 501 restaurants in het magazine zijn ook weer onderverdeeld in een onvermijdelijke top 100. Inventiever zijn de kleine lijstjes zoals 10xcocktails, 10xoesters, 10xstiekem (de allergeheimste tips), 10xniet roken (trend!) en 10xvaletparking (is dit niet heel erg nineties?). Nieuw dit jaar zijn de recepten, zodat je ook thuis aan de slag kunt met zoethoutcrème brûlée of Librijelollies.
Coquilles = mainstream
Op de vraag of uit eten gaan in Nederland beter is geworden, kan Tom de Bruijn moeilijk antwoord geven. In ieder geval hebben de spotters wel een aantal trends gemerkt. Zo hebben luxe ingrediënten als coquilles en kreeft nu ook de mainstream restaurants bereikt, probeerden topkoks zich het laatste jaar wel erg vaak te onderscheiden met stikstof, en is de provincie intussen flink aan het loungen en cocktails drinken geslagen, daar waar de randstad nu juist weer de bistro/brasserie met klassiekers als de steak tartare terug in de armen gesloten heeft. Oja, en deze wil ik u ook niet onthouden: ‘Zwart is het nieuwe wit.’
Nutellamousse
De lancering van het nieuwe kloeke magazine werd gevierd met een speciaal ontbijtje in restaurant Lute, dit jaar met stip gestegen van 6 naar 2. Reageerbuisjes met frambozen-yakultshake, yoghurtblokjes met kletskoppen van havermout, nutellamousse met geroosterde nootjes en een truffelroereitje geserveerd in een halve eierschaal. Restaurateur Peter Lute ‘We hebben geprobeerd met gewone ontbijtingrediënten eens iets anders te doen’. Een letterlijk special (ont)bite dus.