Zinvolle spin-off of doortrapte marketing? In navolging van het onverwacht razendpopulaire tv-programma Boer zoekt vrouw verschijnt er nu ook een gelijknamig kookboek. Naar verluidt op initiatief van de KRO, die hiervoor uitgeverij Inmerc benaderde. Afgezien van een fotootje van presentatrice Ivon Jaspers op de achterflap staat het boek echter volkomen los van het tv-programma. Dat is dan ook lastig, want in de serie speelt koken of lekker eten geen rol van betekenis. Er komt wel eens een gehaktbal voorbij, maar daar is dan ook alles mee gezegd. In dit kookboek dan ook geen portretten van de boeren en hun vrouwen, geen favoriete recepten van kandidaten en/of presentatrice, geen sfeerbeeld uit de serie. Wat dan wel?
Recepten uit de oer-Hollandse keuken, maar dan met een moderne twist. Gerangschikt naar seizoen en uiteraard met zoveel mogelijk producten vers van het land. En met veel frisse foto’s van sappige radijsjes en mooie beelden van het fijne boerenlandleven. Dit alles opgeschreven en gelardeerd met veel praktische tips over jammen en wecken van auteur Joyce Huisman – naar eigen zeggen ‘een echte stadse’. Slim bedacht of een gat in de markt voor de naar authenticiteit snakkende stedeling? Wie het weet, mag het zeggen, maar de recepten zien er in ieder geval lekker uit en elke poging om de consument te verleiden tot het bereiden van verse producten in plaats van ‘koken met de schaar’ juich ik van harte toe.
De nieuwe tv-serie is vorige week weer van start gegaan. Het boek is nét uit. En in oktober volgt er zelfs een landelijke actie met Campina. Op alle melkpakken zit dan een grote kortingsbon van 2,50 euro. Wat us ben zuunig!
Joyce Huisman, Boer zoekt vrouw, uitgeverij Inmerc, 14,95 euro