Ik heb er laatst verrukt en verbijsterd in staan bladeren, en kon niet meer ophouden: de Culinaire almanak. Culinair journalist Will Jansen ploegde zich door zo’n zevenhonderd producten uit de supermarkt zoals olijfolie, azijn, geraspte kaas, mozzarella, bouillon, mosterd en dressing. Zijn oordeel is niet om vrolijk van te worden. Het was naar eigen zeggen ook inderdaad ‘geen lolletje’, maar eerder ‘bloed, zweet en tranen’. Waarom begin je er dan aan, is de logische wedervraag?
Uitgeverij het Spectrum vroeg hem om een culinaire almanak. Wat daar dan precies in moest was niet helemaal duidelijk, ‘kijk maar, een beetje à la Hubrecht Duijker’. Toevallig liep Will Jansen zelf ook al een tijdje rond met een vergelijkbaar idee, naar aanleiding van een discussie in Oxford over de toekomst van het eten, de invloed van supermarkten en de macht van hun inkopers.
Een soort Michelingids voor supermarkten moest het worden, althans wat er nu ligt is voorlopig de eerste aanzet. Inmiddels werkt hij aan een Belgische versie, en denkt na over een jaarlijks Nederlands vervolg, ‘maar dan moet ik wel een groter proefteam hebben’. Dat bestond nu naast hemzelf uit Marjan Rosenberg en zijn zoon. En de uitgever heeft zelf ook nog meegedaan.
Per productgroep hebben ze een dag getest: structuur, smaak, wat zit er nog meer in het blik, is die olie nog wel goed, et cetera. En goed proeven, soms tot 3 keer toe: ‘wat zit er nou toch in?!?’ Want als je het doet, moet je het goed doen. Jansen: ‘Het ergste waren vis in blik en de dressings, dat was echt een aanslag.’
Vanuit de supermarkten blijft het intussen oorverdovend stil. Jansen heeft geen enkele reactie mogen ontvangen. Maar er zijn in no time al 6000 exemplaren van verkocht, en als het boek straks een jaarlijk terugkerend fenomeen wordt, liggen de zaken wellicht heel anders…
Culinaire Almanak – Kies de beste producten uit de supermarkt’, Will Jansen, Uitgeverij het Spectrum, € 12,50