Ik lees net tot mijn verbazing in Adformatie dat Knorr Vie eind vorige week winnaar is geworden van de Wheel of Retail. Een prijs ‘die staat voor innovatie, voor pionieren in de retailbranche’. En waarom dan wel deze winnaar? Omdat Knorr Vie volgens consumenten en retail een geheel nieuw product is dat inspeelt op de gezondheidstrend en voor additionele omzet zorgt in het gekoelde-sappenschap, en dat nog wel midden in de prijzenoorlog. Ik vind het maar een raar fenomeen. Waarom eet je niet gewoon een banaan en een tomaat?!?
Want wat is Knorr Vie eigenlijk? Volgens Unilever een ‘smoothie-achtig drankje in een miniflesje met 200 gram groenten en fruit. Dat is de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het wordt gemaakt van geconcentreerde groente- en fruitsappen en pulp.’
Is er nou niemand meer die gewoon een appel en wat worteltje wegknabbelt? Of ben ik nou heeeeeel ouderwets?
Want volgens hetzelfde Unilever is ‘het drankje geen vervanging van groente en fruit. Het is belangrijk om te zorgen voor evenwichtige en gevarieerde voeding. Wissel Knorr Vie dus wel af met verse groenten en fruit.’
Is dit nu een fraai voorbeeld van een overbodig product? Of kun je het zo niet noemen omdat er kennelijk wel behoefte aan is?
Ik ga eens een boterhammetje met aardbeien eten…